Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Ciągłego

Zakładów Azotowych w Tarnowie - Mościcach S.A.

 
Protest Central Związkowych Wrocław
Poświęcenie sztandaru
Jubileusz 10-lecia ZZPRC
Turnej piłkarski
Wycieczka do Szczawnicy
XII WZD
Wycieczka do Sandomierza
Regaty 2016
Wycieczka w Bieszczady
Wycieczka do Wilna

Archiwum

Powered by mod LCA
×

Ostrzeżenie

Nie powiodło się załadowanie pliku XML

Sprawozdanie Zarządu ZZPRC

Sprawozdanie

z działalności Zarządu

Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego w Zakładach Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A. w okresie: od 17.03.2010 do 24.03.2011 r.

 

Szanowni Państwo !

 

W okresie sprawozdawczym, tj. od 17 marca 2010 do 24 marca 2011 roku,  Zarząd Związku podejmował nie tylko działania wynikające z uchwał przyjętych  na poprzednim Walnym Zgromadzeniu Delegatów, ale również realizował zadania bieżące wynikające z zapisów ustawy o związkach zawodowych oraz z postanowień statutu związku.

 

Jednym z bardzo ważnych tematów, w który zaangażowaliśmy się z konieczności, było zabezpieczenie interesów pracowników w aspekcie ogłoszonej decyzją Ministerstwa Skarbu Państwa procesu prywatyzacji naszych Zakładów. Minister Skarbu Państwa,  większościowy właściciel Zakładów Azotowych w Tarnowie- Mościcach S.A., przyznał wyłączność na prowadzenie negocjacji niemieckiej Spółce Petro-Carbo-Chem wybranej spośród sześciu zainteresowanych nasza firmą podmiotów. Organizacje związkowe naszych zakładów utworzyły zespół negocjacyjny, który prowadził rozmowy z przedstawicielami PCC w sprawie zabezpieczeń społecznych dla załogi. Firma PCC, jak się później okazało, nie była skłonna zagwarantować, ani należytych zabezpieczeń dla pracowników, ani tez nabycia udziałów i na tyle atrakcyjnej ceny, by można, ku zadowoleniu wszystkich zainteresowanych, sfinalizować umowę. MSP zakończyło proces prywatyzacji bez rozstrzygnięcia. Była to kolejna nieudana próba prywatyzacyjna z udziałem tej właśnie firmy. Trzeba podkreślić, że przygotowanie się i prowadzenie rozmów kosztowało nas sporo wysiłku i czasu. Okazało się, że był to czas stracony.

 

Istotnym wydarzeniem w 2010 było wygaśnięcie kadencji Rady Nadzorczej Spółki i związane z tym faktem wybory przedstawicieli załogi do następnej Rady. Biorąc pod uwagę, zapowiadane i toczące się procesy prywatyzacyjne w branży chemicznej , w tym naszych zakładów, Zarząd Związku uznał, że należy podjąć działania zmierzające do wybrania przedstawicieli pracowników w Radzie Nadzorczej nowej kadencji, zgłoszonych i popieranych przez nasz związek. By tego dokonać wykonaliśmy wiele pracy. Lobbowaliśmy za zmianą regulaminu wyborów, który w pierwszej swej wersji wykluczał możliwość kandydowania rekomendowanym przez związek kandydatom. Zmiany w regulaminie zostały poczynione. Aktywnie

włączyliśmy się w pracę Głównej Komisji Wyborczej oraz Okręgowych Komisji Wyborczych. Prowadziliśmy kampanię wyborczą na takim poziomie na jaki było nas stać, biorąc pod uwagę możliwe do zaangażowania środki finansowe, możliwości organizacyjne, doświadczenia i zapał do pracy działaczy związkowych. Działania Zarządu przyniosły pozytywny skutek, który dla wielu osób wydawał się nieosiągalny. Nasz kolega Tomasz Klikowicz został wybrany kandydatem na członka Rady Nadzorczej , a po zdaniu stosownego egzaminu, powołany na członka tejże Rady przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki. Cieszymy się z tego sukcesu, ale pozostaje niedosyt, że zabrakło większego zaangażowania działaczy i członków związku, szczególnie z nowego Centrum Tworzyw, aby nasz drugi kandydat Artur Kopeć, również został wybrany. Wiążemy duże nadzieje, że głos przedstawicieli załogi w nowej Radzie Nadzorczej , bez względu na to, z czyjej rekomendacji się tam znaleźli,  będzie skutecznie wpływał na decyzje Rady w sprawach istotnych dla interesów pracowników Spółki.

 

Kolejnym, dość niezwykłym i bardzo ważnym wydarzeniem w historii Spółki,  była decyzja Zarządu Spółki i władz korporacyjnych o nabyciu kontrolnego pakietu akcji  Zakładów Azotowych w Kędzierzynie. Wydarzenie to, odbierane jako swego rodzaju połączenie tych dwóch zakładów  wzbudziło wśród pracowników naturalny niepokój co do pewności przyszłego zatrudnienia oraz wyraźnych różnic płacowych w obu spółkach.  Z tego powodu, w trosce o interesy pracowników naszej Spółki, Zarząd podjął działania mające na celu wynegocjowanie i spisanie porozumienia gwarancyjnego pomiędzy Zarządem Spółki a stroną społeczną, przedstawiając jednocześnie swoje oczekiwania co do warunków takiego porozumienia. Potrzebę takiego porozumienia zgłosiliśmy Zarządowi Spółki oraz Wiceministrowi Skarbu Państwa A. Leszkiewiczowi, otrzymując zapewnienie przychylności w tej sprawie. Został powołany podzespół w ramach Branżowego Zespołu Trójstronnego d.s. branży chemicznej, mający za zadanie wypracowanie i przedstawienie warunków porozumienia. Ministerstwo oczekuje wynegocjowania jednego porozumienia między stroną społeczną i Zarządami obu firm. Jak na razie, napotykamy trudności w rozmowach, wynikające z rozbieżnych interesów strony społecznej w każdej z firm oraz braku zainteresowania jednej z organizacji związkowych. Mamy nadzieję, że porozumienie, mimo wszystko, zostanie uzgodnione i podpisane, a nasz optymizm wynika, między innymi, z faktu kolejnych ponagleń wysyłanych z Ministerstwa.

 

W 2010 r. strona społeczna wraz z pracodawcą uzgodniły zmiany w Regulaminie Gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. W ocenie Zarządu zmiany te, chociaż daleko niewystarczające,  postępują w dobrym kierunku. Wprowadzenie zapisów o dofinansowaniu tzw. „wczasów pod gruszą” było wielokrotnie podnoszone przez naszych członków. Wprawdzie kwota dofinansowania jest dalej niezadawalająca i sukcesywnie należy ją zwiększać, uważamy, że „furtka została uchylona” i warto działać na rzecz szerszego jej otwarcia w przyszłych latach. Staramy się solidnie i z poczuciem społecznej sprawiedliwości wykonywać nasze uprawnienia do nadzoru nad finansami ZFŚS, dlatego niejednokrotnie wyrażaliśmy negatywną opinię wobec wniosków o dofinansowanie, które naszym zdaniem,

dotyczyły nieuprawnionych instytucji lub wątpliwych imprez. Przy ograniczonej ilości środków w Funduszu i jak zawsze dużej liczbie zgłaszających się ewentualnych beneficjentów dofinansowań, dokonywanie odpowiednich wyborów jest konieczne, po to, by więcej środków można było przeznaczyć dla pracowników.

 

OCENA SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY W ZAT S.A.

 

Związki zawodowe z mocy ustawy sprawują kontrolę nad działalnością Społecznej Inspekcji Pracy w zakładach. W naszym przypadku możemy mówić o dobrze pojętej współpracy, szczególnie w aspekcie działań naszej koleżanki – Krystyny Kuc, Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy. W wielu sprawach konsultowaliśmy nasze działania wspieraliśmy się nawzajem. W ocenie Zarządu pracę ZSIP oceniamy pozytywnie i w dalszym ciągu liczymy na jeszcze lepsze efekty.

 

REALIZACJA UCHWAŁ III WZD ZZPRC ZAT S.A.

 

III WZD ZZPRC ZAT S.A. przyjęło 8 uchwał i 1 wniosek. Uchwały 1,2,3,4,5,6, miały charakter proceduralny i nie wymagały od Zarządu podejmowania określonych działań. Realizacja pozostałych przedstawia się następująco:

Uchwała nr 7 zobowiązywała Zarząd Związku do podjęcia działań zmierzających do wyborów Rady Pracowników w ZAT S.A. Przystępując do realizacji uchwały Zarząd wystąpił o ekspertyzy prawne do Szefa Działu Prawnego Forum Związków Zawodowych oraz do Kancelarii Radców Prawnych z Poznania. Chodziło o dokonanie oceny prawomocność obowiązującego w ZAT S.A. „Porozumienia o informowaniu pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji”, którego nasz Związek nie jest stroną. Przesłanką do podjęcia działań zmierzających do  wyboru Rady Pracowników był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 01.07.2008 r., który zakwestionował wybory do Rady tzw. metodą związkową. Trybunał odniósł się do podpisywanych porozumień, które zastępowały Rady Pracowników. Z oceny prawników do których zwrócił się Zarząd wynika, że nie ma możliwości rozwiązania tego porozumienia z mocy samego prawa. Zarząd Związku prowadził rozmowy ze stronami obowiązującego porozumienia, zgłaszając problem równego traktowania pracowników wynikającego z ustawy i wnioskując o odstąpienie od porozumienia. Wystosowaliśmy oficjalne pismo w tej sprawie. Oczekujemy na odpowiedź, od której to uzależniamy podjęcie dalszych działań.


Uchwała nr 8 - zobowiązywała Zarząd Związku do podjęcia działań zmierzających do dostosowania harmonogramów pracy w ZAT S.A. z obowiązującym Prawem Pracy. Na wniosek Zarządu Związku Pracodawca powołał Zespół zadaniowy ds. harmonogramów czasu pracy w ZAT S.A. My natomiast wystąpiliśmy do Kancelarii Radców Prawnych z Poznania o przeprowadzenie analizy czasu pracy obowiązującego w ZAT S.A. Analiza potwierdziła nasze wątpliwości co do uregulowań prawnych obowiązujących w tym temacie w naszych zakładach. Szczególnie w aspekcie pojęcia doby pracowniczej oraz definicji dnia wolnego.

W ramach powołanego zespołu przedstawiliśmy opracowanie Kancelarii oraz opracowane przez ekspertów OZ ZZPRC materiały zatytułowane „Pojęcie dnia wolnego od pracy”. W odpowiedzi Pracodawca nie zgadzając się z wnioskami „naszych prawników”, stwierdził że ”okres odpoczynku” oznacza każdy okres, który nie jest czasem pracy. Zasugerował jednocześnie że system czasu pracy mogący spełnić oczekiwania ZZPRC pod względem zapewnienia odpowiedniej ilości dni wolnych od pracy, jest system równoważnego czasu pracy, przewidującym przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin w miesięcznym okresie rozliczeniowym. System ten w powszechnej opinii w dłuższym okresie czasu jest bardzo niekorzystny dla zdrowia pracowników. Toczą się sprawy w sądach, które próbują rozstrzygnąć ten spór prawny. Na dzień dzisiejszy nie mamy dobrych informacji, ponieważ:

- w Bydgoszczy, sprawa została skierowana powtórnie do Sądu pierwszej

instancji

- w Bełchatowie, Sąd przyznał rację Pracodawcy, Kancelaria zapowiedziała odwołanie  się od wyroku.

W tym miejscu należy przypomnieć działania OZ ZZPRC celem, których było wpisanie do Kodeksu Pracy definicji dnia wolnego. Teraz z takim wnioskiem wystąpił Główny Inspektor Pracy, zamieszczając uregulowania dotyczące dnia wolnego w pakiecie propozycji mających umożliwić Inspekcji Pracy wykonywanie obowiązków kontrolnych.

Oceniając uwarunkowania zewnętrzne tj. echa kryzysu gospodarczego, należy stwierdzić, że dzisiaj ogromne znaczenie ma obrona nabytych już praw pracowniczych, a walka o jeszcze lepsze staje się coraz trudniejsza. Ogólne trendy w Europie i w Polsce zmierzające do wydłużenia czasu pracy i wydłużenia wieku emerytalnego są tego najlepszym przykładem.


 

Wniosek nr1, zobowiązywał Zarząd do podjęcia działań mających na celu opracowanie propozycji zmian w Statucie ZZPRC ZAT S.A. Po przeprowadzeniu konsultacji w gronie Poszerzonego Zarządu Związku, Kancelarii Prawnej oraz Doradcy, opracowano projekt zmian Statutu, który zostanie przedstawiony państwu dziś pod głosowanie.

 

INNE DZIAŁANIA ZARZĄDU ZWIĄZKU

 

Wśród wielu zadań realizowanych na co dzień, szczególnego podkreślenia wymagają niżej wymienione.

- Skuteczne działania w sprawie przeszeregowań koordynatorów  ARODO,

- Lobbowanie ws. udzielenia pomocy dla pokrzywdzonych zdarzeniami losowymi członków związku.

- Opracowanie i uchwalenie Regulamin przyznawania pomocy finansowej członkom Związku.

- Zorganizowanie i wysłanie reprezentacji Związku na Turniej piłkarski w Płockim Orlenie.

- Zablokowanie niekorzystnych propozycji pracodawcy zmierzających do zmiany zapisów w Regulaminie Pracy w/s zaliczenia mistrzów i kierowników zmianowych do kadry zarządzającej przedsiębiorstwem oraz wprowadzenia zadaniowego systemu czasu pracy.

- Skuteczne lobbowanie za uruchomieniem zawieszonej nagrody motywacyjnej za II kwartał pracownikom Centrum Nawozów.

- Skuteczne lobbowanie za zakwalifikowaniem wszystkich chętnych członków związku na finansowane przez pracodawcę studia inżynierskie.

- Skuteczne lobbowanie  za przyznaniem odznaczeń państwowych i odznaki Zasłużony dla ZAT dla członków Związku.

- Uzgodnienie korzystnych warunków płacowych dla pracowników objętych wynagrodzeniem postojowym z wydziałów dotkniętych awarią turbozespołu w Centrum Nawozów.

- Wynegocjowanie i podpisanie korzystnego Porozumienia płacowego na 2011 rok.

 

DZIAŁALNOŚĆ W STRUKURACH FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH.

 

Mając na uwadze znaczenie rozwoju ruchu związkowego w Polsce, Związek nasz jest aktywnym członkiem Ogólnokrajowego Zrzeszenia  Związków Zawodowych Pracowników Ruchu Ciągłego oraz Federacji Związków Zawodowych. Poprzez uczestnictwo w pracach centrali związkowej możemy wpływać na decyzje dotyczące stanowienia prawa, w tym prawa pracy i inne decyzje ważne dla gospodarki kraju. Dlatego też uczestniczymy poprzez swoich przedstawicieli w pracach Branżowej Komisji Trójstronnej i w innych gremiach opiniotwórczych. Przewodniczący naszej organizacji został wybrany do Prezydium Zarządu Województwa Małopolskiego Forum Związków Zawodowych.

 

POLITYKA INFORMACYJNA.

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom członków związku Zarząd podjął decyzję o uruchomieniu i prowadzeniu oficjalnej internetowej strony ZZPRC, na której zamieszczane są ważne informacje o związku, działalności Zarządu i naszej centrali jaką jest Forum Związków Zawodowych. Dokładamy należytej staranności, aby nasza internetowa strona miała charakter profesjonalnej i rzetelnej witryny związkowej. Cieszymy się, że inni idą za naszym przykładem i uczą się od nas. Dzisiaj trzy największe zakładowe organizacje związkowe prowadzą swoje strony internetowe, ich ocenę pozostawiamy państwu.

Posiadamy rozmieszczonych na terenie zakładu 21 gablot informacyjnych, w których na bieżąco umieszczane są komunikaty związkowe i inne ważne informacje. Docieramy z informacjami związkowymi poprzez radiowęzeł zakładowy. W miarę możliwości staramy się spotykać z członkami związku na stanowiskach pracy. Zdajemy sobie sprawę, że oczekiwania członków związku skierowane do działaczy oddelegowanych, są w tym względzie większe, trzeba sobie uczciwie odpowiedzieć, że chcąc pogodzić przyzwoite funkcjonowanie biura związku, gdzie na bieżąco obsługujemy zainteresowanych członków, liczny udział w spotkaniach (negocjacjach), pracę w wielu komisjach, często brakuje czasu, a bywa że i sił na spotkania na stanowiskach pracy, warto się zastanowić jak tą sytuację zmienić.

 

RAPORT O STANIE ZWIĄZKU.

 

Liczba członków związku na dzień 18 marca 2011 r. wynosi - 507 członków, a w tej liczbie 8 osób pracowników I zmiany.

Stan finansów liczony łącznie z funduszem strajkowym wynosi ponad 100 tyś. zł, i w ocenie Zarządu jest stabilny. Szczegółowe sprawozdanie finansowe zostanie państwu przedstawione w osobnym dokumencie.

 

Przed nami kolejny trudny rok pracy w obronie praw i interesów pracowników, bo mylą się Ci, którzy uważają, że dobre rozwiązania i przywileje są dane na zawsze. Będzie to rok, w którym kończy kadencję Zarząd, Zarządy Oddziałowych Organizacji Związkowych, Komisja Rewizyjna oraz my wszyscy, zgromadzeni tu Delegaci Związku. Wśród członków naszego związku jest grupa osób, która ma inne, może lepsze pomysły na skuteczne działanie. Co jest całkowicie naturalne. Zachęcamy ich zatem do ubiegania się o stanowiska w nowych władzach związku, zachęcamy do aktywnej pracy na rzecz i w interesie pracowników. W ocenie Zarządu Związku koniecznym jest dołożenie wszelkich starań, by zwiększyć liczbę aktywnie włączających się w pracę działaczy związkowych oraz zadbać o ich merytoryczne przygotowanie.

 

Na zakończenie, odnosząc się do komentarza jednego z delegatów, który po wysłuchaniu informacji o szczegółach podpisanego porozumienia płacowego na 2011 rok- stwierdził: ”cudów nie wynegocjowaliście”, Zarząd informuje, że czynimy starania by pomyślnie załatwić sprawy nawet te niemożliwe.

Jednocześnie oświadczamy - czynienie cudów nie tylko nam sprawia kłopoty!

 

Licznik odwiedzin

Dzisiaj 55

Wczoraj 131

W tymtygodniu 1285

W tym miesiącu 3099

Wszystkie 415872

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Tarnów